Priset för kalorier

kalorierStress och kalorier

För att våra kroppar skall må bra så måste vi föda dem med en varierad kost som tillsammans kan skapa en vital och livskraftig helhet. Att vräka i sig mat med många kalorier blir lätt en vardag för individen i dagens stressade samhälle.

Brist på tid tvingar människan att konsumera kaloririk snabbmat. Frågan är bara hur mycket tid man får betala med i slutändan om man fortsätter konsumera mat med många kalorier i? Den tid man sparar i form av snabbmat försvinner i förkortad livslängd när sjukdomarna börjar hopa sig på ålderns höst. Är det verkligen värt det? Kommer du inte att ångra dig när du väl fått domen?

Givetvis så handlar det inte bara om tid när människor konsumerar kaloririk mat. Kalorisnål mat tycks ofta smaka lite sämre och det krävs en stor portion självdisciplin för att kunna hålla sitt kaloriintag i schack. Dessutom är snabbmat billig att köpa varför ungdomar på ett tidigt stadium luras in i snabbmatskedjorna kaloririka värld. Konsumerar man tillräckligt mycket fet mat så vänjer sig kroppen vid att få många kalorier. Skulle den som överkonsumerar kaloririk mat sedan bli utan den feta maten för en dag så kommer abstinensens mörka skugga snabbt för att utkräva sin rätt till fet mat.

Är det då inte bättre att tänka efter före vi blir sjuka istället för att uppmärksamma kaloriintaget när vi redan ligger i sjuksängen med 9 recept i bakfickan? Tid är pengar, var det någon som sa. Är pengar verkligen viktigare än livet i sig?

Pilatesbollen

pilatesbollDen bästa träningsutrustningen för bättre hälsa

Pilatesredskap som pilatesboll och pilatesband åstadkommer positiva resultat i varje träningspass. Med dessa redskap, kommer du att kunna bygga dina muskler, förbränna ditt fett och uppnå välbefinnande.

Fitnessboll och schweizisk boll är andra namn för en pilatesboll. Dessa bollar finns i olika storlekar som varierar i allmänhet från 55cm till 75cm. Dessa bollar kan användas till Pilatesövningar och andra träningsprogram som yoga och sjukgymnastik.

När du använder pilatesbollen, kan det hjälpa till att bygga eller stärka dina bålmuskler. Pilatesbollen är ett bra sätt att testa förmågan på din balans.

Oavsett hur mycket — eller hur lite — tid du har för träning kan en pilatesboll ge dig rolig och effektiv träning för hela kroppen, här finns pilatesövningar för att såväl stärka muskler och förbättra smidighet som att öka sin koordination. Alla pilatesövningar är tydligt illustrerade med foton samt korta och koncisa anvisningar steg för steg, något som gör det enkelt att använda en pilatesboll.

Här hittar du även varianter på övningarna och förkortade program så att du kan träna på din egen nivå och i den takt som passar dig, oavsett vilken träningsnivå du befinner dig på. Du får även utförlig information om vilka olika övningar som ska användas för olika delar av kroppen samt tips om hur du tränar säkert.

Annorlunda träning

capoeira-MNProva många olika aktiviteter tills du känner att du hittat rätt. Våga prova annorlunda saker det gäller inte minst om du vet med dig att du har lätt för att bli uttråkad av att träna en och samma sak under en längre tid, eller om du känner att du hittills aldrig hittat någon träningsform som du verkligen gillar. Här är några exempel på några nya träningsformer samt lite mer udda träningsformer som vunnit i popularitet på senare år och därmed går att träna i stort sett över hela landet:

Capoeira

Vad det är En brasiliansk ”kampsport” som är betydligare friare jämfört med exempelvis karate och andra asiatiska kampsporter. Kreativitet och personlig anpassning prioriteras framför att träna vissa bestämda rörelsemönster. Träningspassen involverar även sång och musik.

Kan vara något för dig om: Du älskar att sjunga och gillar sydamerikanska rytmer; du söker en rejält utmanande träningsform.

Pilates

Pilates skapades som en samling övningar för att träna upp precis den sortens styrka som balettdansare och gymnaster behöver för att förebygga skador. Det har blivit en träningsform som är utmärkt för att träna upp den viktiga bålmuskulaturen i mage och rygg. Kan utföras på matta, på en stor pilatesboll, och på särskilda pilatesredskap. Utförs utan musik eller till lugn och rogivande musik.

Kan vara något för dig om: Du vill stärka mage och rygg för att förebygga eller minska kontorsvärk; kompletteringsträna för att förebygga skador om du exempelvis dansar, tränar aerobics, löptränar eller något annat; söker en lugnare träningsform utan ”dunka dunka”. Som en extra bonus får du superbra magträning av just det slag som funkar bäst för att få en plattare mage. prova också att göra pilatesboll övningar som är bra för buken.

Yoga

vad det är: En uråldrig indisk träningsform som involverar mycket rörlighetsträning och styrketräning med egna kroppen som belastning. Det finns flera olika yogaformer och även om övningarna och rörelsemönstren i grunden är lika, så kan olika yogapass skilja sig åt ordentligt beroende på vilken yogaform man tränar.

Ashtangayoga och de västernifierade varianterna fitnessyoga och poweryoga är relativt intensiva: du svettas och flåsar rejält. Iyengaryoga fokuserar mer på balans och styrka, vilket också är rejält jobbigt men på ett annat sätt. Ofta används olika hjälpredskap som tygklossar, rep med mera. Bikramyoga utövas i väldigt varma rum och innebär att du svettas extremt mycket. Kundaliniyoga är lugn och behaglig, med stort fokus på avslappning och andningsövningar.

Kan vara något för dig om: Oavsett om du gillar intensiv träning eller söker något mer lugnt och behagligt så finns det en yogaform för dig. Till fördelarna hör effektiv träning av hållningsmuskulaturen i bålen och utmärkt rörlighetsträning Stretchövningar , vilket kan minska kontorsvärk och göra att du presterar bättre i de olika sporter du utövar.

Annan trendträning

Bosu

Bosu en slags stepupträning kombinerad med coreträning som utförs på en uppblåsbar ”halvboll’ som används på ungefär samma sätt som en stepbräda, med den skillnaden att träningen också innehåller ett rejält balansmoment.

Magdans

delvis tack vare artister som Britney Spears och Shakira är magdans numera superhett. Träna in steg och rörelser som gör dig coolast på dansgolvet samtidigt som du tränar magen på ett annorlunda och effektivt sätt.

Kampsportsinspirerade pass: taebo, fightnfit, BodyCOMBAT, det finns en mängd olika kampsportsinspirerade pass på träningsanläggningarna idag. Bra konditionsträning som också ger spänst. Jättebra sätt att bli av med stress och frustrationer efter en tuff dag på jobbet.

Frågor om styrketräning

styrketräning

Oavsett om du har tränat styrketräning en längre tid nu eller precis har börjat, så finns det alltid vissa frågor som man funderar på, och skulle vilja veta svaren på.

Här ska jag försöka ge svar på några vanliga styrketränings frågor.

  • Ska jag träna styrketräning på morgonen eller på kvällen?
    Här finns det inget rätt eller fel svar på denna fråga. Den bästa tiden på dagen att träna styrketräning är när du känner dig piggast.
    Vissa folk är morgon människor och andra är kvälls.
    Beroende på ditt dagliga arbete eller skola kanske har du tid på morgonen.
    Om så är fallet, föreslår jag starkt att du blir en morgon person. Det kanske är så att du kanske vill gå till sängs tidigt för att få tillräckligt med sömn och återhämta sig från dagen innan.
    Om du tränar vid ett offentligt gym, titta då på fördelarna med att träna styrketräning på morgonen: färre människor på gymmet, vilket innebär att du kan använda de flesta av träningsredskapen utan att väntan. Det innebär också, när du kommer hem på kvällen har du mer tid för dig själv. Ytterst är det så att den bästa tiden på dagen att träna, är ditt beslut, och ditt bara. Kom ihåg, det finns ingen ursäkt för att inte träna.
  • Kan jag träna styrketräning varje dag?
    Nej, du ska alltid se till att du tar och vilar en dag eller två i veckan.
    Som gör att muskelvävnaden hinner reparera sig och för kroppen att ta igen sig. Kom ihåg att du inte bygger upp din kropps muskler på gymmet, utan det gör du när du vilar.
    Jag rekommenderar normalt att du gör styrketräning 5 till 6 dagar i veckan. Se dock till att du variera övningarna varje påföljande dag.
    Till exempel, på måndagar, onsdagar och fredagar kan du träna: armhävningar, knäböj, pull-ups, mm. På tisdagar, torsdagar och lördagar, triceps dips, situps mm du förstår säkert poängen.
  • Hur många reps i varje rutin ska jag göra?
    Det finns inget bestämt antal reps som man ska eller inte göra det är beroende på vad du vill åstadkomma. Om du försöker få stora muskler (bulka upp), bör du göra färre reps och tyngre vikter, och om du vill få smidiga och trimmade muskler, bör din tränings rutin bestå av lägre vikter och mera reps. Ett råd, när du tränar plocka då inte bara upp en vikt vilken som helst, tänk på att den ska utmana dig.
  • Hur många uppsättningar av varje träningsövning ska jag göra?
    Allt beror på din nivå. Om du är nybörjare bör du fokusera mer på att utföra övningarna på rätt sätt, snarare än att ha ett mål för ett visst antal uppsättningar. När du har tränat styrketräning konsekvent för två veckor eller så, ska du nu ha byggt upp lite uthållighet som gör att du kan träna ännu mer. Det ultimata antalet uppsättningar beror på graden av intensitet i ditt träningspass. I slutändan, så länge du känner att du själv ha gått utanför din komfortzon, så kommer du få resultat från din styrketräning.
  • Jag har alltid ont efter min styrketräning, är det okej?
    Svaret är, det beror på. Du ska lyssna på din kropp och använd ditt sunda förnuft (omdöme). Oavsett om du lyfter vikter på gymmet eller tränar hemma, så måste du vara lyhörd för vad din kropp säger dig, för att undvika träningsrelaterade skador.
    Så till exempel om den ömhet du känner kan beskrivas så som: Igår var jag och tränade några hantelcurl och nu är mina biceps ömma. Det är en bra typ av ömhet. I motsats till en dålig slags ömhet skulle kunna beskrivas som: jag gjorde några knäböj för tre dagar sedan, och jag har  fortfarande ont i ett av mina knän. Håll ett vakande öga på hur väl du utför dina styrkeövningar.

Jag hoppas att svaren var till hjälp.
Om du tvivlar på hur mycket framsteg du kan göra genom att träna styrketräning hemma, så sluta med det. Det finns massor av styrketräningsövningar som du kan göra i bekvämligheten av ditt hem, och ändå uppnå den kropp du önskar.
Och om du gillar utomhus träning som jag gör, så hoppas jag att du får göra mer av dem.

Lycka till!